Dobra organizacja stanowiska pracy pozwala wykonywać zadania wygodnie, szybko i efektywnie. Uporządkowanie kabli wpływa także na trwałość samych kabli oraz sprawność instalacji czy urządzeń. W jaki sposób zorganizować przestrzeń przy biurku, by służyła jak najlepiej? Oto sprawdzone sposoby!
Listwy antyprzepięciowe i zaciski
Podstawowe akcesoria do organizacji przewodów elektrycznych przy biurku to przedłużacze – koniecznie w postaci listew antyprzepięciowych z przyciskiem włączania i wyłączania – i zaciski w formie elastycznych opasek na rzep: czarnych lub kolorowych, jeśli zależy Ci na oznaczeniu grup kabli. By wybrać odpowiednie modele, zastosuj się do zasad:
- Ściśle dopasuj długość kabla i liczbę gniazd listwy antyprzepięciowej do swoich potrzeb.
- Zanim połączysz kable, zredukuj ich długość poprzez skręcenie i spięcie nadmiaru.
- Dobieraj grupy przewodów do łączenia po pierwsze z uwagi na położenie urządzeń (powinny być blisko siebie), po drugie ze względu na częstotliwość użytkowania. Zamontowane na stałe okablowanie światłowodowe nie powinno znaleźć się w tej samej grupie co ładowarka do telefonu czy lampka, którą co jakiś czas zamieniasz z ładowarką.
Maskownice i pudełka
Organizacja przestrzeni przy biurku może polegać także na wizualnym ukryciu przewodów elektrycznych. Aby to zrobić, zastosuj maskownice, które połączą kable w estetyczne i grube wiązki. Uwaga, w razie konieczności odseparować pojedynczy kabel będzie trudniej niż przy użyciu opasek na rzep. Alternatywami są montaż listwy pod blatem biurka bądź wykorzystanie gotowego estetycznego pojemnika z pokrywką i dziurami.
Organizer Cable Drop i etykiety
Jedne przewody służą trwałemu połączeniu urządzeń z gniazdami, inne wykorzystywane są od czasu do czasu. Wśród tych drugich znajdują się chociażby kable USB. Jak szybko znajdować je wśród dziesiątek innych, a przy okazji sięgać po nie szybko i wygodnie? Gotowym rozwiązaniem są organizery Cable Drop, czyli silikonowe bądź wykonane z innego elastycznego materiału uchwyty na kable. Montuje się je na brzegu biurka, by w razie potrzeby sięgnąć ręką i wyciągnąć odpowiedni przewód. Jeżeli chcesz zaoszczędzić, możesz wypróbować wersję DIY, czyli umieścić na blacie biurka… klipsy do papieru! Zahacz wtyczki przewodów o metalowe uchwyty klipsów, i gotowe.
Przydatne okażą się też małe etykiety przypięte do konkretnych kabli z opisem lub rysunkiem. Warto umieścić je niedaleko wtyczki, by szybko zorientować się, które urządzenie można odłączyć, a którego nie. Etykiety zamówisz lub wykonasz samodzielnie.
Sieciowo czy za pomocą Wi-Fi?
Obecnie większość sprzętów biurowych ma możliwość łączenia zdalnego, np. za pośrednictwem Wi-Fi lub Bluetooth. Jeśli nie wpływa to niekorzystnie na funkcjonalność, stopniowo przejdź na pracę zdalną. Dotyczy to także akcesoriów ułożonych na biurku, np. myszy i klawiatury.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Solar.pl.
Zdj. Shutterstock